martes, 20 de enero de 2009

Continuarem amb... PSICOLOGIA!

Després d'haver tractat sobre les emocions en un entrada de fa temps, m'ha semblat interessant enfocar aquest blog una mica cap a una banda psicològica.
Per això, en aquesta entrada escriuré una mica sobre Maslow, que segur tothom coneix!


TEORIA DE LES MOTIVACIONS SEGONS MASLOW

Per què les persones fan el que fan?
Quins són els motius que provoquen la conducta de les persones?

Maslow és molt optimista pel que fa a la naturalesa de les persones i afirma que tots els éssers humans tenen una naturalesa bona. Però aquesta natualesa està marcada per una sèrie de necessitats que cal satisfer. Si una persona té satisfetes les necessitats, aleshores estarà sana i feliç. Per tant, allò que motiva les persones és la recerca de l'equilibri entre la necessitat i la seva satisfacció.


Segons Maslow, les persones tenen dos tipus de necessitats: les necessitats deficitàries i les necessitats de creixement. Les necessitats deficitàries són les següents:
- Necessitats fisiològiques: menjar, beure, dormir, relacions sexuals...
- Necessitats de protecció i seguretat
- Necessitats d'estimació i acceptació
- Necessitats de valoració

Maslow afirma que aquestes necessitats estan ordenades de forma jeràrquica, és a dir, que les primeres s'han de satisfer abans que la resta. L'escalonament de les necessitats implica una teoria dinàmica de les motivacions de les persones. Això vol dir que una persona no es queda aturada quan ha satisfet una necessitat, sinó que immediatament desitja satisfer la necessitat següent i així successivament. En front de les teories de l'equilibri, Maslow defensa la teoria del desenvolupament, de tal manera que mai estem totament satisfets i, sempre es vol anar més enllà.




Les necessitats fisiològiques són la base de la piràmide de les motivacions. Són necessitats que compartim amb els animals i són clarament imprescindibles per a la supervivència. Són necessitats purament físiques, sense elements de tipus psíquic. En aquest cas, el mecanisme de funcionament és clarament homeostàtic, és a dir, de recerca d'un equilibri. Quan tinc gana (necessitat fisiològica) inicio una conducta (buscar menja per la nevera) per tal de satisfe-la. Quan ja estic tip, desapareix la necesitat i aconsegueixo un estat d'equilibri.

Les necessitats de proecció i seguretat fan referència a la protecció de perills tant físics com psíquics. Són necessitats fonamentals durant la infància i durant tot el procés de creixement. Maslow destaca la gran importància de donar seguretat a l'infant i les implicacions futures que tindrà això en la seva autoestima. Aquesta necessitat és la segona en l'escala de Maslow. Això significa que les persones, una vegada ben tipes i ben adormides, busquen la seguretat com a segon motiu que regula la seva conducta.

Les necessitats d'estimació i acceptació són un grau superior que explica els motius de les conductes humanes. Ser estimat pels altres i pertànyer a un grup són aspectes que Maslow considera fonamentals per poder autorealitzar-se. La pertinença a un grup fa referència al fet de considerar-se inclòs en un col·lectiu: la família, els amics, la classe, un equip d'esport... Això explicaria el motiu de les conductes socials de les persones i de la seva necessitat d'identificar-se com a grup, sigui el que sigui. Maslw adverteix, però, el risc de dependre massa dels altres, de l'ambient exterior, per satisfer aquestes necessitats.

Les necessitats de valoració són les que fan referència a la recerca de l'autoestima i per tant al concepte positiu d'un mateix. L'autoestima comporta unes relacions més satisfactòries amb els altres. L'autoestima és una mena de fonament bàsic per a la supervivència psíquica. La valoració també té a veure amb els judicis de valor que emeten els altres sobre nosaltres mateixos.

Un cop satisfetes totes aquestes necessitats bàsiques, la persona ja està motivada per començar a desenvolupar les necessitats d'autorealització. Es poden definir com a realització de les seves possibilitats, capacitats i talent, i ambé com el coneixement i l'acceptació plena de la pròpia naturalesa.

A continuació trobem un vídeo on es mostren imatges identificatives de cada tipus de necessitat:


En el següent vídeo podem veure com la teoria de Maslow ha estat també aplicada al món publicitari, el següent anunci ho mostra clarament i amb èxit!




No hay comentarios: